Beč u februaru
Putovanje krajem februara. Kad mu vreme nije, ili možda i jeste.
Zbog obrazovnih planova unutar porodice idemo u Beč u kasnu zimu. Ono što su prednosti putovanja u ovo doba godine je što nema turističke gužve i što su cene smeštaja niže. Nedostaci su veća mogućnost lošeg vremena, kraći dan, kao i to što bez vegatacije zelene površine nisu u punom sjaju. Medjutim, ni letnje vrućine ne daju neku prijatniju mogućnost obilazaka. Rezime je da je za obilazak većih gradova (ukoliko već ne postoji mogućnost putovanja u proleće) ovaj period godine bolja opcija nego leto.
Kroz Vojvodinu prolazimo čas posla. Na po čekanju strašnom Horgošu ispred nas samo par vozila. I našu i Madjarsku granicu prolazimo za ukupno dvadesetak minuta. Kroz Madjarsku vozimo bez zaustavljanja. Ranije sam preko interneta sam kupio madjarsku i austrijsku vinjetu. Petnestodnevne vinjete za obe zemlje sam platio ukupno oko 25 evra. Svakako jeftinije nego naše putarine.
Vozim uglavnom levom trakom jer su desnu okupirali teretnjaci u znatno većoj meri nego na našim auto putevima. Na obilaznici oko Budumpešte gužva. Vozi se drsko tako da treba voditi računa i o naglom menjanju traka i uključenju na auto put. U prvenstvo prolaza se nikako ne treba bezuslovno pouzdati. Takođe, treba voditi računa da vas put i saobraćaj ne odvedu u grad. Otprilike, uglavnom se treba držati leve trake i pratiti je.
Nakon Budipešte zanimljiviji pejsaži. Put koji se u pravini sa jednog brda spušta u doline pa penje na drugo brdo. Ispod puta grad Tatabanja, meni poznat po sličicama koje sam sakupljao u detinjstvu jer je istoimeni klub iz ovog grada igrao neku važniju evropsku utakmicu sa nekim klubom iz SFRJ. Na brdu sa naše desne strane (vozači baš ne trebaju zagledati) veliki statua mitskog bića Turula koje podseća na orla, a koje je po legendi Madjare iz Azije donelo na ove prostore.
I ubrzo stižemo na prvu i jedinu usputnu stanicu na ovom putu - madjarski grad Djer. Ovaj grad nazivaju remek delom barokne arhitekture. Prvo zapažanje je da je ceo grad iscrtan sa parking mestima, tako da kola ne možete ostaviti ni u zoni zgrada. A problem je što se parking ne plaća SMS porukama već na parkingmatima koji ne primaju ni kartice, ni evre, već samo madjarske forinte, koje naravno nemamo niti primećujem menjačnicu u blizini. Pronalazim garažu gde ostavljamo četvorotočkaša i pešice se vraćamo do unapred odabranog restorana Tu sledi šok. Restoran se zatvara jer je prošlo 15 časova do kada mu je radno vreme, iako je radni dan! U sledećem restoranu nema niko, a ni meni ni ostalim saputnicima nije baš najprijatnije jesti u sali od stotinak mesta u kojoj smo samo mi, tako da nam brza hrana ne gine.
A sad ono zbog čega smo došli u Djer. Naime, sve znamenitosti su skoncentrisane u centru jer Djer nije neki veliki grad. Pešačka zona me podseća na centar Novog Sada. Nema gužve, a od turista mislim da smo bili samo mi. Verovatno bi prolećni i letnji meseci ovaj centar učinili koloritnijim. Šetnja po uličicama, razgledanje arhitekture, izloga... Cela ta pešačka zona uzduž i popreko se može proći za pola sata.
Od Djera do Beča je svega 125 km. Brzo izlazimo na auto put. Mrak počinje da pada. Bez zaustavljanja prolazimo madjarsko-austrijsku granicu, granicu koja je ne tako davno razdvajala dva bloka - istočni i zapadni. Sa obe strane granice živeli su ljudi čiji se život u svakom smislu: ideološkom, ekonomskom, demokratskom dijemetralno razlikovao. Danas izmedju naroda sa obe strane granice ne postoje velike razlike. Ostala je konstrukcija starog graničnog prelaza koju sam primetio tek kad sam video da kamioni ispred nas usporavaju.
Idemo kroz Austriju i za tili čas stižemo do njihove prestonice - Beča. Prvi susret sa Bečom je rafinerija OMV. Zašto nju spominjem? Zato što je ona osvetljena sa stotinama sijalica i reflekora tako da sam prvo pomislio da se približavamo nekakvom zakasnelom Božićnom vašeru, a ne tako sivoj i sumornoj gradjevini kakve su u principu sve rafinerije.
Ulazimo u grad, pa uz kanal Dunav idemo ka smeštaju. Večernji su sati, gužve ima, ali se brzo i lako prolazi jer je sve u savršenom redu. Smeštaj sam našao u 18 okrugu (bezirku), na pešačkoj udaljenosti (oko 45 minuta) od centra. Kada sam rezervisao apartman bilo mi je bitno da se do centra može peške, jer u principu svaka vožnja po velikom gradu, a pogotovo nepoznatom, nije laka. Medjutim, ispostaviće se da sa Bečom to nije slučaj, ali o tome malo kasnije. Veče po dolasku ćemo se odmoriti, a pred nama su tri dana obilaska Beča i četvrti planiran za izlet po okolini.
Osećam potrebu da na ovom mestu istaknem neke od utisaka, iako bi bilo logičnije da to bude na kraju teksta. Za Beč sam znao da je fascinantan carski grad. Jedan od sigurno najpoznatijih i najpopularnijih gradova i Evrope i sveta. Već godinama po nekim anketama Beč je najpogodniji grad za život na svetu. Po poslednjoj anketi dobio je 98,5 od mogućih 100 bodova. Jedina oblast gde je Beč omanuo je nedostatak velikih sportskih takmičenja. Znajući sve to od ovog grada sam očekivao puno, tako da nisam mislio da ću biti nešto posebno iznenadjen i zapanjen. Medjutim, Beč je velelepniji i moćniji nego što sam i zamišljao.
Krenuću od saobraćaja jer je jedan od akcenata ovih putopisa putovanje kolima. Takvu saobraćajnu kulturu još nigde nisam doživeo. Saobraćaj funkcioniše perfektno. Nijednom nisam čuo sirenu bilo kog vozila. Ulice su održavane i dobro obeležene. Vozači se striktno pridržavaju propisa. Parking na ulici je jasno označen. Postoje zone gde je parking zabranjen npr. od 9 do 16, pa one gde se ne može parkirati od 9 do 18 časova itd. Početak i kraj tih parking zona je takodje jasno naznačen. Postoji i veliki broj garaža. Cene 24-časovog parkiranja u garažama su od 7-8 evra, pa do preko 20 evra u centru. Na ulicama se može parkirati uz prethodno instaliranje aplikacije i uplatu minimalnog iznosa (mislim da je to 20 evra) i nakon toga prijavljivanja početka i kraja parkiranja. Parking se ne plaća od 22 uveče do 9 ujutru, a vikendom od petka u 22 do ponedeljka u 9 što smo i iskoristili. Parking mesto na ulici nije problem naći, čak ni u centru. U subotu veče sam za manje od 3 minuta našao parking na samo par stotina metara od Stefan placa, a u našoj ulici uvek je bilo više slobodnih mesta.
Arhitektura Beča je isto tako zadivljujuća. Tu ne mislim samo na širom sveta poznate dvorce i druge gradjevine, već i na arhitekturu običnih ulica. Fasade su obnovljene i čiste, a duh starih graditelja je zadržan. U ulicama i daleko od centra nalaze se takve zgrade koje bi da su u drugim gradovima bile meta turista i fotografisanja. Ovako u Beču, nakon samo nekoliko sati razgledanja, to postaje normalno.
U nekom članku sam nekad ranije video popis 10 najvećih gluposti koje turisti mogu da urade. Jedna od njih je i kupiti vodu za piće u Beču, jer je ona sa česme kvalitetna. To sam toliko puta ponovio da su saputnici počeli na svako sledeće ponavljanje da mi se smeju.
Beč nije neki preskup grad, ali daleko od toga da je jeftin. Kafa je od 4 do 5 evra, a pivo je malo skuplje. Zanimljivo je da se cene ne razlikuju mnogo izmedju centra i periferije. Recimo kafa je u okolini Beča u proseku samo evro jeftinija nego u centru. Što se tiče cena hrane, u klasičnom pristojnom austrijskom restoranu se može kvalitetno i obilno jesti za 20-25 po osobi. Naravno da postoje i jeftinije i skuplje opcije. Cene u marketima su više nego kod nas, ali ima mnoštvo artikala koji su na povoljnim akcijama. Meni su pažnju privukli bifteci po ceni od oko 5-6 evra za pola kilograma.
Beč ima ogroman broj dvoraca i muzeja. Za dobro upoznavanje ovog grada i svih njegovih znamenitosti je potrebno da u njemu budete bar mesec dana. Prvog dana mi je bilo jasno da moji planovi o tome šta videti i šta obići za ovih nekoliko dana neće biti ostvareni. Pošto volimo da najpre upoznamo ulice nekog grada na tome će fokus biti i u ovom slučaju.
Prvo jutro i prvi dnevni pogled na Beč - pogled iz našeg apartmana na mirnu i uredjenu ulicu.
Krećemo ka centru peške. Ubrzo dolazimo do kraja u kome su neki fakulteti, a prva gradjevina koja nam skreće veću pažnju je Muzej medicine - Josephinum.
Pošto niko od nas ne gaji afinitete prema medicini nastavljamo dalje i sa desne strane nam se ukazuje velelepna gradjevina - Zavetna crkva. Njen nastanak se vezuje za pokušaj atentata na mladog cara Franja Josifa koji se dogodio 1853. godine. Carev brat nadvojvoda Ferdinand Maksimilijan pozvao je narod da donira za izgradnju crkve kojom bi izrazili zahvalnost Bogu što mladi car nije nastradao. Pozivu se odazvalo 300.000 gradjana i nastala je jedna od najvažnijih neogotičkih sakralnih gradjevina na svetu.
Jedna od glavnih spoljašnjih krakteristika Zavetne crkve su dve kule bliznakinje visine od po 99 metara.
Sem spoljašnjosti i unutrašnjost je impozantna.
KIšica počinje da sipi, a mi ne obazirujući se na to prelazimo čuveni Ring. Naime, Ring je ulica koja kruži oko istorijskog centra Beča. Duga je 6,5 km, široka 57 metara. Car Franjo Josif I je dao nalog da se sruše stari gradski bedemi i da se na njihovom mestu izgradi ova ulica u kojoj su danas smeštene i neke od najpoznatijih gradjevina ovog grada. Ring je otvoren 1865. godine i delo je nekih od najpoznatijih arhitekata tog vremena.
Prilikom prelaska Ringa posmatram zgradu Bečkog Univerziteta.
Sledeći objekat koji obilazimo je pomenuta zgrada Univerziteta. Bečki univerzitet je najstarija visoko obrazovna ustanova na nemačkom govornom području i jedan od najstarijih univerziteta u Evropi. Univerzitet je ustanovio Rudolf IV 1365. godine, dakle više od 100 godina pre nego što se Kolumbo prošetao novootkrivenim kontinentom.
Današnja centralna zgrada Bečkog univerziteta je izgradjena krajem XIX veka. I holovi u njoj deluju kako dolikuje jednoj vrhunskoj kući znanja.
Isto bi se moglo reći i za unutrašnje dvorište.
Pored univeriteta je smeštena Gradska većnica, sedište lokalne samouprave Beča. Zgrada većnice je u neogotičkom stilu izgradjena u XIX veku i danas je jedna od najmonumentalnijih gradjevina ovog grada u kojoj je zaposleno oko 2.000 ljudi, a privlači i veliki broj turista.
Nekoliko puta sedmično se organizuju besplatni obilasci Bečke većnice uz pratnju vodiča. Dovoljno je samo da se nešto ranije online prijavite i dobijete kod.
Mi tu mogućnost za većnicu nismo iskoristili, ali jesmo za obilazak sledeće gradjevine na Ringu - zgrade parlamenta.
Na ulazu naravno rigorozna kontrola i tu i od radnika obezbedjenja i garderobera i drugih čujemo balkanske jezike. Dok čekamo početak ture obilazimo predvorje koje je u savremenom stilu. U nekim od sala možete uz pomoć veštačke inteligencije postavljati pitanja poslanicima i saznati o parlamentarizmu Austrije.
U tačno dogovoreno vreme počinje jednočasovni obilazak. Vodič nas upoznaje da zgrada parlamenta ima više od 13.500 kvadrata što je čini jednom od najvećih zgrada na Ringu. I ona je, kao i sve druge gradjevine na ovom potezu, sagradjena u drugoj polovini XIX veka. Za vreme moćne Austro-Ugarske imperije u parlamentu se govorilo na više od 10 jezika. Najveće prostorije su domovi Nacionalnog veća i Saveznog veća.
Nama turistima je omogućeno da se slikamo sa govornice ispod velikog orla, simbola Austrije, što smo svi redom i iskoristili. Posebnu pažnju mi je privuklo to što se vodilo računa da se prilikom modernizacije ne uklone svi relikti prošlosti. Tako su danas u modernim holovima sa podnim grejanjem na zidovima ostale mermerne piksle u koje su nekadašnji zastupnici u pauzama zasedanja ostavljali svoje cigarete.
Šetnju i dalje nastavljamo pešačkom zonom i prolazimo pored čuvenog hotela Saher. Naime 1832. godine za tadašnjeg princa šesnaestogodišnji šegrt Franc Saher je napravio poslasticu, pošto je glavni kuvar bio bolestan. Danas nije bitno ime princa, ali je zapamćeno ime šegrta po kome je i taj slatikiš dobio naziv - Saher torta. Hotel je otvorio sin pronalazača deserta i on je postao jedan od najpoznatijih hotela na svetu. Čeka se u redu za ulazak i degustaciju originala torte čije parče košta 10 evra. Ja u ovolikom redu ne bih čekao ni za neku mnogo konkretniju poslasticu nego što je to torta.
U neposrednoj blizini hotela je zgrada opere. Okolo su postavljenje barijere, prisutan je veliki broj policajaca u punoj opremi, policijska i vatrogasna kola, a ispred ulaza je crveni tepih. Očito je da se sprema neka značajnija politička poseta, tako da operi u ovom trenutku nismo prilazili.
Sa leve i desne strane spomenika su Muzej istorije umetnosti i Prirodnjački muzej. Ne treba ni sumnjatii da su i ova dva muzeja smeštena u impresivnim palatama iz XIX veka. Za Prirodnjački muzej se tvrdi da je jedan od najboljih ovog tipa na svetu. Pogotovo stvara oduševljenje kod mladjih posetilaca. U Beču karte za muzeje nisu nimalo jeftine, ali za Prirodnjački muzej mladjima od 19 godina ulaz je besplatan. Dovoljan dokaz da Austriji i njenoj prestonici zarada nije uvek na prvom mestu.
Pošto me šoping ne zanima skrećem levo i izbijam do mora, tj. Kuće mora. Kuća mora se prostire na 4.000 kvadratnih metara i 11 spratova i u njoj živi više od 10.000 morskih vrsta, sisara i primeraka biljnog sveta. Haus des Meeres ima i najveću zbirku živih insekata i gmizavaca u Evropi, sa oko 3.000 paukova, guštera i zmija. Ovde je i jedan od najvećih akvarijuma na svetu, a posetioci prolaze i kroz vodene tunele. Za mene je morski pas, iliti ajkula, car životinja i voleo bih da ga vidim, ali samo u ovakvom kontrolisanom okruženju, tako da i Kuću mora stavljam na listu atrakcija koje obavezno moram posetiti.
Ringom potom silazim do najvećeg parka u Beču - Gradskog parka ili Štatparka. Park ima površinu od 65.000 kvadrata i rekom Vin je podeljen na dva dela. U ovom periodu godine parkovi nisu u svom punom sjaju, ali to ne smeta velikom broju Bečlija koji uživaju u prirodi u centru grada.
Prater kula je ogromni ringišpil visine 117 metara. Radi poredjenja visina zgrade Beogradjanke je 101 metar. Napravljen je 2010. godine i tada je bio najviši ringišpil na svetu. Kasnije su ga par njih pretekli. Deca su me i iznenadila i zadivila tražeći da se "provozaju" ovim ringišpilom. Na vrhu se korpe okreću brzinom od 60 km/h. Jedino što sam im rekao je da dobro zavežu patike da ih ne bih jurio po Beču.
Jedina opasnija naprava od ringišpila u ovom parku je rolekoster koji predstavlja simulaciju leta kroz vazduh u raznim smerovima, sa iznenadnim promenama pravca. Vriska onih na rolekosteru odzvanja desetinama, ako ne i stotinama metara.
Sad uspevamo da pridjemo i čuvenoj zgradi opere. Sećam se izreke kad sam još bio sasvim mali: "Šta si se uozbiljio kao da si u Bečkoj operi".
Ono što me je iznenadilo je prilični mrak oko Katedrale Svetog Stefana. Naime katedrala nije osvetljena, sem uličnom rasvetom. Da li je to bio slučaj samo te večeri, ili se na ovaj način želi očuvati njena autentičnost, ne znam.
Četvrtog dana obilazimo okolinu Beča. Početna tačka je banja Baden udaljena oko 30 km od grada. Vekovima je Baden bio omiljeno odmaralište bečke elite, uključujući i Habzburgovce koji su i ovde imali jednu od svojih letnjih rezidencija.
Uz kazino je nalazi i jedan od najlepših austrijskih parkova Kurpark. Ono što ovaj park izdvaja od drugih je što je, nakon drvoreda koji je u ravnici, veći deo parka na prilično strmom brdu.
Ovde je i Betoven proveo nekoliko leta zaredom i napisao veći deo svoje Devete simfonije. Zgrada u kojoj se i danas nalazi Betovenov "apartman" je naravno obeležena.
Pokušavamo pronaći mesto na suncu da bi u nekom od kafića popili kafu (pošto u hladu ipak nije prijatno sedeti), ali u tome ne uspevamo i upućujemo se u obližnji Gumpoldskirchen. Ovo je vinogradarski kraj tako da se tih nekoliko kilometara vozimo po bajkovitom putu kroz vinograde.
Posetom Modlingu završavamo ovaj zanimljiv izlet. Ponovo se vraćamo na auto put i do Beča lako dolazimo.
Коментари
Постави коментар