Постови

Albanija - zemlja mercedesa, bunkera i ljubaznih ljudi - III deo

Слика
Već je prilično upeklo, tako da ulazak u kola ostavljena na otvorenom parkingu zahteva stpljenje. Srećom klima počinje brzo da pokazuje svoje čari, a mi se penjemo nedovoljno širokim krivudavim putem. Put jeste donekle nezgodan, ali ipak ne toliko koliko je to opisano na forumima. Npr. u odnosu na put preko Kadinjače ovo je auto strada. Brzo stižemo do vrha brda, pa silazimo u plodnu dolinu. Ovde se spajaju putevi kojima se do Sarande nekada dolazilo iz pravca Crne Gore i Kosova i iz pravca Grčke. Novi put je doveo do toga da se iz ovog prvog pravca sada ka moru skreće nekih 30 km pre. Vozimo se kroz dolinu i prolazimo kroz Lazaret. Godine 2014. ovo mesto je bilo poprište pravog rata. Naime, Lazaret je nazivan "kraljevstvom marihuane". Na području tog sela se godišnje uzgajalo 900 tona marihuane, a prihodi meštana su dostizali i 6 milijardi evra. Policija u selo nije smela ni da provirii. To je dovelo da intervencije vojske koja je sa sve oklopnim transporterima napala Lazare

Albanija - zemlja mercedesa, bunkera i ljubaznih ljudi - II deo

Obilazak bunkera, boravak u njemu i upoznavanje sa tim delom Albanske istorije, a sa kojim se Albanci ne ponose, ostavlja jak utisak. Pod tim utiskom napuštamo Tiranu i to u suprotnom pravcu u odnosu na onaj u koji smo u nju došli. Idemo ka Elbasanu, takodje jednom od većih albanskih gradova. Znatan deo puta Tirana - Elbasan je u profilu auto-puta. Ispred Elbasana skrećemo desno, pa preko nekog brda dolazimo do auto puta Drač - Valona na kome se putarina ne plaća. Na nekih dvadesetak kilometara ispred Valone se isključujemo sa auto-puta i odličnim magistralnim putem nastavljamo ka Sarandi. Popodnevni sati već uveliko otkucavaju, a naši stomaci traže hranu. Biramo restorane pored puta: ovaj baš nema neki ambijent, ovaj ima ali je parking ispred poluprazan što znači da hrana nije neka, ovaj ima i ambijent i pun parking ali je previše blizu puta, ovaj nema pogled, hajde da nadjemo neki da gleda na reku i jezero ispod.... I u takvom razmišljanju, kao što to i obično biva, a na samom počeku

Albanija - zemlja mercedesa, bunkera i ljubaznih ljudi - I deo

Слика
Za vreme mog detinjstva (osamdesetih godina prošlog veka) Albanija, iako susedna zemlja, bila je u svakom smislu mnogo daleko. Da me je neko pitao odgovorio bih da više verujem da ću u svom životu pre otići na Mesec, nego u Albaniju. U kasnijem periodu o Albaniji se diskutovalo i razmišljalo isključivo u političkom kontekstu. Od pre nekih desetak godina najpre stidljivo, kroz priče i iskustva pojedinaca, pa sve više i masovnije ova zemlja je bila tema razgovora o turističkim destinacijama. Čak i tada nije mi bila na spisku oblasti koje planiram posetiti. O Albaniji sam počeo razmišljati godinu, dve pred ovo putovanje. Ono što je Albaniju preporučivalo su lepota mora, blizina i cene. Takodje, niko ko se vratio iz ove zemlje nije rekao da je imao bilo kakvo loše iskustvo. Napred navedeno je uglavnom tačno. Jedino me Albanija razuverila u smislu da je to izuzetno jeftina destinacija. Specifično je da lek jača u odnosu na evro. Godine 2022 se za evro dobijalo 118 leka, a ove 2023 se dobija